Amikor a nagyapám Barkács Barnabás tizennégy éves volt, az apja vásárolt egy t-Fordod. 1920-at írtak.
A dédnagyapán Barkács Balambér nem tudott autót vezetni, így hát csak beállítota az autót a csűrbe,
helyesebben szólva az eladó elhozta az autót Kéköbölházáról Balambér házáig és beparkolt vele a csűrbe.
Nem tudni pontosan, hogy a papa miért vette meg a T-Fordot, lehet, hogy egyszerűen csak azért, mert valaki rábeszlte,
lehet, hogy azért, hogy gazdagnak látsszon és kitűnjön a környékbeli földművesek közül, akik még csak nem is
álmodtak arról, hogy autót vegyenek.
A legidősebb fiú, János már elég idős volt ahhoz,hogy megtanuljon vezetni, gondolta a papa és hagyta az autót a
csűrben. Biztosan jól jön majd neki, ha ki akar menni a számtóföldre.
De Jánost nem érdekelte az autó és nem akart tanulni, így hát az autó teli tankkal és lóerőtől duzzadó motorral
álldogált a csűr félhomályában.
Barkács Barnabás 16 éves volt, amikor arra az elhatározásra jutott, hogy túl régóta áll már az autó a csűrben.
Egy derűs tavaszi estén belopózott a csűrbe és felvette a poros T-Ford mellől a padlón heverő kezelési útmutatót.
Fogta a könyvet, felmászott a csűr mögött lévő hatalmas, öreg tölgyfára és elolvasta az egészet betűről betűre,
az elejétől a végéig, majd visszament a csűrbe.
Hajnalodott és a beszűrődő fényben az autó a sötétkék és a fekete különféle árnyalataiban játszott.
Egészen ijesztő volt, de Barnabás összeszedte magát, talált egy kurblit, ráadta a gyújtást és az
indítási folyamatnak megfelelően tekerni kezdte a kurblit és...
A motor beindult.
Barnabás felmászott a kormánykerék mögé és az autó hatalmas robajjal kiszáguldott a csűr zárt ajtaján.
Kigurult az udvarba és megtorpant a dédnagyapám és dédnagyanyám hálószobájának ablakánál.
A szülők hálóingben rohantak ki a nagy durrogásra, azt hitték eljött a világvége vagy valami hatalmas bádog
szörnyetegtől rohanta le az udvart.
Hát így végződött Barnabás kis próbaútja.
Adatok
Ford T-model Motor: Nényhengeres, négyütemű motor (oldalszelepes), 2 900 köbcentiméter, 20 lóerő.
Csúcssebesség: Kb. 75 kilométer óránként.
”Tin Lizzie” vagyis ”Sovány Liza”, így nevezték az USÁ-ban
az 1908 és 1927 között gyártott T-Fordot. Összesen 15 006 625 darabot gyártottak belőle,
vagyis tizenötmillióhatezer-hatszázhuszonötöt.
Fekete volt sokáig az egyetlen szín, amiben a T- Ford készült.
Henry Ford az 1900-as évek elején alapította a Ford Autógyárat Detroitban, hogy egy olcsón elkészíthető - és így olcsón árusítható -
népautót készítsen és a színválaszték hiánya is olcsóbbá tette az autót.
Kurbli és kézi erő kellett sokáig a T-Ford indításához. 1920-ban jelent meg az első
T-Ford, amiben már elektromos önindító is volt. Az USÁ-ban 1925-ben kezdtek a feketén kívül más színűeket is gyártani,
de Dániában, ahol a nagyob eladás reményében már 1923-ban lehetet szürke színű autókat kapni.
|