Az első autónk

 

 

 Amikor a nagyapám Barkács Barnabás tizennégy éves volt, az apja vásárolt egy t-Fordod. 1920-at írtak.
A dédnagyapán Barkács Balambér nem tudott autót vezetni, így hát csak beállítota az autót a csűrbe, helyesebben szólva az eladó elhozta az autót Kéköbölházáról Balambér házáig és beparkolt vele a csűrbe.
Nem tudni pontosan, hogy a papa miért vette meg a T-Fordot, lehet, hogy egyszerűen csak azért, mert valaki rábeszlte, lehet, hogy azért, hogy gazdagnak látsszon és kitűnjön a környékbeli földművesek közül, akik még csak nem is álmodtak arról, hogy autót vegyenek.
A legidősebb fiú, János már elég idős volt ahhoz,hogy megtanuljon vezetni, gondolta a papa és hagyta az autót a csűrben. Biztosan jól jön majd neki, ha ki akar menni a számtóföldre.
De Jánost nem érdekelte az autó és nem akart tanulni, így hát az autó teli tankkal és lóerőtől duzzadó motorral álldogált a csűr félhomályában.
Barkács Barnabás 16 éves volt, amikor arra az elhatározásra jutott, hogy túl régóta áll már az autó a csűrben. Egy derűs tavaszi estén belopózott a csűrbe és felvette a poros T-Ford mellől a padlón heverő kezelési útmutatót.
Fogta a könyvet, felmászott a csűr mögött lévő hatalmas, öreg tölgyfára és elolvasta az egészet betűről betűre, az elejétől a végéig, majd visszament a csűrbe.
Hajnalodott és a beszűrődő fényben az autó a sötétkék és a fekete különféle árnyalataiban játszott. Egészen ijesztő volt, de Barnabás összeszedte magát, talált egy kurblit, ráadta a gyújtást és az indítási folyamatnak megfelelően tekerni kezdte a kurblit és...
A motor beindult.
Barnabás felmászott a kormánykerék mögé és az autó hatalmas robajjal kiszáguldott a csűr zárt ajtaján.
Kigurult az udvarba és megtorpant a dédnagyapám és dédnagyanyám hálószobájának ablakánál.
A szülők hálóingben rohantak ki a nagy durrogásra, azt hitték eljött a világvége vagy valami hatalmas bádog szörnyetegtől rohanta le az udvart.
Hát így végződött Barnabás kis próbaútja.


Adatok

Ford T-model
Motor: Nényhengeres, négyütemű motor (oldalszelepes), 2 900 köbcentiméter, 20 lóerő.

Csúcssebesség: Kb. 75 kilométer óránként.

”Tin Lizzie” vagyis ”Sovány Liza”, így nevezték az USÁ-ban az 1908 és 1927 között gyártott T-Fordot. Összesen 15 006 625 darabot gyártottak belőle, vagyis tizenötmillióhatezer-hatszázhuszonötöt.

Fekete volt sokáig az egyetlen szín, amiben a T- Ford készült. Henry Ford az 1900-as évek elején alapította a Ford Autógyárat Detroitban, hogy egy olcsón elkészíthető - és így olcsón árusítható - népautót készítsen és a színválaszték hiánya is olcsóbbá tette az autót.

Kurbli és kézi erő kellett sokáig a T-Ford indításához. 1920-ban jelent meg az első T-Ford, amiben már elektromos önindító is volt. Az USÁ-ban 1925-ben kezdtek a feketén kívül más színűeket is gyártani, de Dániában, ahol a nagyob eladás reményében már 1923-ban lehetet szürke színű autókat kapni.


Linkek : CDV-SevenM | Tanulj Játszva! | Levande Böcker (svéd) |

| Kezdőlap |
2003 Copyright © George Johansson & Jens Ahlbom B&G NET